Byli jsme dnes v Environmentálním centru Krsy. Celé dopoledne bylo perfektně připravené a zorganizované do posledního detailu. Příval nových informací se na nás valil ze všech stran. Tolik věcí jsme se dozvěděli, tolik věcí jsme si vyzkoušeli! Nejdůležitější pro nás byla spolupráce, komunikace, protože jen tak jsme mohli dosáhnout cíle. Můžete si přečíst hodnocení některých z nás...Zase jsme byli všichni pohromadě, to bylo fajn!
Aleš: nejvíc mě bavilo povídání o původu člověka
Alex: mně se líbilo, jak jsme hledali plody stromů
Kačka: líbily se mi soutěže družstev
Lukáš: bavily mě soutěže s obručema
Niky: zaujalo mě povídání o motýlech
Jakub: hra trojic byla super, museli jsme spolupracovat
David: sbírání šišek
Natálka: hledání šišek, kamenů, oříšků, šípků a také promítání
Štěpánka: skládání kostry z rentgenových snímků
Pavlínka: celkové pojetí dopoledne - práce ve skupinách, ve trojicích, spolupráce, skvělá organizace
Janina: měření spektra světla
Verča: světelné spektrum
Daniela: hra dospělých
Renata: perfektní organizace a zaujetí dětí
Enviromentální centrum Krsy
V pátek 20. 5. 2022 jsme navštívili moderní Enviromentální centrum v Krsech, kde jsme prožili zážitkové dopoledne plné nových informací o ochraně přírody a zdraví člověka.
Hned první úkol v dětech rozvíjel smysl pro spolupráci a pomoc druhým. Děti se rozdělily do trojic, kdy každý měl své přiřazené znevýhodnění – jeden má zavázané oči, dva mají míč, který musí společně mezi svými rameny přinést do cíle a ještě navigovat „nevidomého“ spolužáka po bezbariérové cestě do centra, na konci se usmát, poděkovat a vzájemně se pochválit.
Při příchodu do centra se žáci podle vylosovaných žetonů rozdělili do skupin, ve kterých budou později pracovat. Vzhledem k tomu, že rozdělení je náhodné jsou v každé skupině žáci různého věku a z různých tříd, což vede k nácviku spolupráce, respektování a ohleduplnosti k druhým.
V centru se pak dozvídáme informace o vývoji rostlin, živočichů, o podmínkách jejich života, o důležitosti kladného vztahu člověka k přírodě, ale také o složitosti tohoto vztahu. Na základě těchto informací a vlastních znalostí plní žáci ve skupinách úkoly:
- složení rentgenového snímku lidského těla
- cyklus vývoje rostliny
- cyklus vývoje včely
- recyklace odpadů
Každá skupina svůj úkol v podání zvoleného zástupce prezentuje ostatním spolužákům.
V místnosti věnované světelnému znečištění se žáci dozvěděli, co to vlastně je, jak se měří, jak je tma důležitá pro zdravý spánek, co je to melatonin a jaký význam má pro zdraví člověka.
Následná venkovní aktivita vhodně zpestřila výukový program v centru. Žáci dostali za úkol najít různé přírodní materiály, které poté třídili podle určeného klíče, rozeznávali a pojmenovávali rostliny. Poté následovalo skupinové cvičení s kruhy, kde byla nutná velká vzájemná tolerance a spolupráce mezi jednotlivci různého věku.
Na závěr si žáci vyslechli přehlednou, časově a obsahově přiměřenou přednášku o vývoji člověka, rostlin a živočichů. O tom, že člověk o svém chování a jednání může rozhodovat. Zde mohli žáci uplatnit svoje znalosti z dějepisu, přírodopisu a občanské výchovy.
Celé dopoledne, které bylo založeno na myšlence J. A. Komenského „škola hrou“ se nám vydařilo, žáci získali mnoho užitečných a praktických informací o ochraně přírody, ale také vlastního zdraví.
Zpátky domů jsme všichni jeli příjemně unavení, spokojení a plní dojmů ze zážitkového dopoledne v Krsech.
Mgr. Marcela Kaderová