Základní škola a mateřská škola Toužim, p.o.

KRSY - ENVIRONMENTÁLNÍ CENTRUM

Byli jsme dnes v Environmentálním centru Krsy. Celé dopoledne bylo perfektně připravené a zorganizované do posledního detailu. Příval nových informací se na nás valil ze všech stran. Tolik věcí jsme se dozvěděli, tolik věcí jsme si vyzkoušeli! Nejdůležitější pro nás byla spolupráce, komunikace, protože jen tak jsme mohli dosáhnout cíle. Můžete si přečíst hodnocení některých z nás...Zase jsme byli všichni pohromadě, to bylo fajn!

Aleš: nejvíc mě bavilo povídání o původu člověka

Alex: mně se líbilo, jak jsme hledali plody stromů

Kačka: líbily se mi soutěže družstev

Lukáš: bavily mě soutěže s obručema

Niky: zaujalo mě povídání o motýlech

Jakub: hra trojic byla super, museli jsme spolupracovat

David: sbírání šišek

Natálka: hledání šišek, kamenů, oříšků, šípků a také promítání

Štěpánka: skládání kostry z rentgenových snímků

Pavlínka: celkové pojetí dopoledne - práce ve skupinách, ve trojicích, spolupráce, skvělá organizace

Janina: měření spektra světla

Verča: světelné spektrum

Daniela: hra dospělých

Renata: perfektní organizace a zaujetí dětí

  20220520 085536  20220520 105903  20220520 0920330 

Enviromentální centrum Krsy

V pátek 20. 5. 2022 jsme navštívili moderní Enviromentální centrum v Krsech, kde jsme prožili zážitkové dopoledne plné nových informací o ochraně přírody a zdraví člověka.

Hned první úkol v dětech rozvíjel smysl pro spolupráci a pomoc druhým. Děti se rozdělily do trojic, kdy každý měl své přiřazené znevýhodnění – jeden má zavázané oči, dva mají míč, který musí společně mezi svými rameny přinést do cíle a ještě navigovat „nevidomého“ spolužáka po bezbariérové cestě do centra, na konci se usmát, poděkovat a vzájemně se pochválit.

Při příchodu do centra se žáci podle vylosovaných žetonů rozdělili do skupin, ve kterých budou později pracovat. Vzhledem k tomu, že rozdělení je náhodné jsou v každé skupině žáci různého věku a z různých tříd, což vede k nácviku spolupráce, respektování a ohleduplnosti k druhým.

V centru se pak dozvídáme informace o vývoji rostlin, živočichů, o podmínkách jejich života, o důležitosti kladného vztahu člověka k přírodě, ale také o složitosti tohoto vztahu. Na základě těchto informací a vlastních znalostí plní žáci ve skupinách úkoly:

- složení rentgenového snímku lidského těla

- cyklus vývoje rostliny

- cyklus vývoje včely

- recyklace odpadů

Každá skupina svůj úkol v podání zvoleného zástupce prezentuje ostatním spolužákům.

V místnosti věnované světelnému znečištění se žáci dozvěděli, co to vlastně je, jak se měří, jak je tma důležitá pro zdravý spánek, co je to melatonin a jaký význam má pro zdraví člověka.

Následná venkovní aktivita vhodně zpestřila výukový program v centru. Žáci dostali za úkol najít různé přírodní materiály, které poté třídili podle určeného klíče, rozeznávali a pojmenovávali rostliny. Poté následovalo skupinové cvičení s kruhy, kde byla nutná velká vzájemná tolerance a spolupráce mezi jednotlivci různého věku.

Na závěr si žáci vyslechli přehlednou, časově a obsahově přiměřenou přednášku o vývoji člověka, rostlin a živočichů. O tom, že člověk o svém chování a jednání může rozhodovat. Zde mohli žáci uplatnit svoje znalosti z dějepisu, přírodopisu a občanské výchovy.

Celé dopoledne, které bylo založeno na myšlence J. A. Komenského „škola hrou“ se nám vydařilo, žáci získali mnoho užitečných a praktických informací o ochraně přírody, ale také vlastního zdraví.

Zpátky domů jsme všichni jeli příjemně unavení, spokojení a plní dojmů ze zážitkového dopoledne v Krsech.

Mgr. Marcela Kaderová