Základní škola a mateřská škola Toužim, p.o.

Kniha a knihtisk

Až příště budeme brát knihu do ruky, už budeme vědět, co bylo na úplném začátku...

Dnes jsme se seznámili s tradičními tiskařskými technikami jako je dřevořez, mědiryt nebo lept. Viděli jsme ukázky práce tiskařského lisu a ukázky vzorových starých tisků z klášterních sbírek. Poslední částí programu byla výroba vlastní knihy. Program dětem objasnil klíčový význam tisku, jako hybatele ve vývoji lidské civilizace, a jako zajímavé výtvarné formy. Součástí programu byla prohlídka části klášterního konventu. Děkujeme za krásný zážitek a nově získané znalosti!

IMG 1142  IMG 1143

IMG 1144  IMG 1145

20220505 093118     20220505 103922      20220505 114306      20220505 114346

KLÁŠTER TEPLÁ

V rámci projektového dne Kniha a knihtisk, jsme 5. 5. 2022 navštívili klášter v Teplé.

Na úvod jsme s průvodkyní p. Radovou vyrazili na názornou prohlídku prostor kláštera, kde jsme si podívali na školní třídu z minulého století, kapitulní síň, klášterní jídelnu, refektář, mnišskou ložnici, křížovou chodbu a bylinkovou zahrádku. Během prohlídky byly žákům popsány všechny prostory z historického hlediska. Bylo jim vysvětleno využití jednotlivých částí kláštera, zvláště pak školní třídy (zde bylo porovnáno vyučování v současnosti a v minulosti), křížové chodby, která mnichům sloužila jako společenské centrum. V kapitulní síni si žáci vyslechli legendu o zakladateli tepelského kláštera rytíři Hroznatovi, o působení mnichů v tepelské oblasti, jejich podíl na rozvoji vzdělání, o přepisování knih jako jejich pracovní náplni, církevní činnosti a životě v řádu.

Po prohlídce klášterních prostor jsme se přesunuli k výstavce starých knih, kde jsme měli možnost si prohlédnout například kopii Kodexu vyšehradského, Mattioliho herbář. Průvodkyně žákům předvedla nejmenší, nejtěžší a také zlacenou knihu ze sbírek tepelského kláštera. Během prohlídky předala informace o vynálezu knihtisku, o technikách tisku knih, dále žáky seznámila s odbornými pojmy jako je liturgická kniha, pergamen, duběnkový inkoust, iluminace, fraktura, cizelování atd.

Po teoretické části o knihách následovala prohlídka tiskařské dílny, jejího vybavení a tiskařských lisů z různých období. Žáci se seznámili s jednotlivými nástroji pro tisk (řezačka, zlatička, tiskařský lis, různé druhy rydel) a s různými tiskařskými technikami (tisk z výšky – dřevoryt, linoryt, tisk z hloubky – hlubotisk), některé z těchto technik jim byli prakticky předvedeny. Žáci si pak mohli prakticky vyzkoušet rytí do kovové matrice, pomocí které byl pak společnými silami (otáčení tiskařského lisu) vytisknut obrázek.

Závěrečnou činností pak byla praktická výroba bestiáře (společné knihy fantazijních zvířat), do kterého každý z žáků nakreslil jeden list s podivuhodným zvířetem podle své fantazie a jeho následné svázání technikou japonské vazby. Během čekání na vazbu knihy jsme si udělali ústní kvíz s otázkami k danému tématu (kniha, knihtisk, klášter a život v něm), kterého se většina žáků zúčastnila celkem úspěšně.

Po celou dobu realizace projektového dne byli všichni pedagogičtí pracovníci zapojeni do jednotlivých aktivit a provázeli výklad průvodkyně doprovodným (vysvětlujícím) slovem.

Celý program byl veden na profesionální úrovni, s pochopením pro speciální vzdělávací potřeby žáků, vše bylo směřováno na praktické dovednosti a poznatky.

Lektorka se žákům věnovala po celou dobu projektu, její výklad byl velmi zajímavý a srozumitelný pro danou skupinu žáků, trpělivě odpovídala na jejich otázky, za což bychom jí chtěli poděkovat.

Během projektu byly využity metody názornosti, vysvětlování, předvádění, pozorování, vytváření dovedností, napodobování, řešení problémů. Všechny využité metody vedly k prohloubení znalostí žáků v oblasti dějepisu (historie kláštera), fyziky (působení tlaku), chemie (využití chemikálií) a pracovního vyučování (použití rydel a lisu). Během závěrečného kvízu byli žáci schopni odpovídat na většinu daných otázek a také vyjádřili svoji spokojenost s programem projektového dne v klášteře Teplá.

 

                                                                                           Mgr. Marcela Kaderová